איך מונעים פציעות שיניים ופה בזמן פעילות ספורטיבית?

מאת פרופ' איתן מיזיריצקי, מומחה לשיקום הפה, מרכז המומחים לרפואת שיניים בתל אביב

פציעות פה ולסת בזמן פעילות ספורטיבית נפוצות הרבה יותר ממה שאתם חושבים, וכוללות שבירת שיניים, תזוזת שיניים פנימה או כלפי חוץ, חדירת שיניים לרקמות רכות בפה, פריקת מפרק לסת, ועוד. סיכונים לפציעה דנטלית קיימים בכל סוגי הספורט, אך בענפי ספורט ואימון מסויימים הסיכונים רבים יותר, כמו למשל בכדורסל, כדורעף, ריצה, פרקור ונינג'ה, אימון משקולות ומכשירים, רכיבה על אופניים, טיפוס, סקי ובענפי ספורט מגע כגון פוטבול אמריקאי, היאבקות, הוקי, וכו'. כיצד ניתן לשמור על השיניים והפה בזמן פעילות ספורטיבית ומה עושים אם נפגעים?

 

עם העלייה בפעילות הספורטיבית באה עלייה בפציעות שיניים

נכון, ספורט זה דבר מצויין, וכולנו כבר מודעים לחשיבותה של הפעילות הספורטיבית – היא תורמת לבריאותנו הפיסית והנפשית, מאריכה את חיינו ומשפרת את איכותם. למרבה הצער, איננו מודעים באותה המידה לסיכונים שבפעילות ספורטיבית, ובמיוחד לסיכון לפציעות פה, שיניים ולסת.

אזור הפה מהווה רק כאחוז אחד מכלל שטח גופנו, אך "זוכה" לכ-5% מן הפציעות הגופניות אצל בני אדם. האזור נמצא בחזית הגולגולת מתחת לעיניים, ולכן כמעט תמיד מופנה כלפי כיוון העצם או הגורם הפוגע. האזור פגיע במיוחד, משום שהוא כולל רקמות רכות מלאות בכלי דם, עצבים חשובים, שורשי שיניים רגישים ומפרקים חזקים אך עדינים. פציעה בזמן ספורט עלולה לגרור סיבוכים שהשלכותיהם יורגשו למשך שנים, לעיתים אף למשך כל חייו של המתאמן, כפי שצויין במחקר שנערך בפינלנד (R. Hayrinen-Immonen, J. Sane, K. Perkki, and M. Malmström, “A six-year follow-up study of sports-related dental injuries in children and adolescents,” Endodontics & Dental Traumatology, vol. 6, no. 5, pp. 208–212, 1990.).

 

אז איך מגינים על השיניים והפה בזמן אימון או פעילות ספורטיבית אחרת?

למרבה המזל, יש באפשרותנו להגן על עצמנו בקלות מפני פציעת ספורט באזור הפה. בשוק אביזרי הספורט קיים מגוון של אמצעי הגנה המותאמים במיוחד לאזור הראש והפה – קסדות, מגני פנים ומגני פה ושיניים. אמצעים אלו יעילים מאד בהגנה על פינו. במחקר משנת 2015 (Young EJ, Macias CR, Stephens L. Common Dental Injury Management in Athletes. Sports Health. 2015;7(3):250-255.) נמצא כי שימוש במגן פה או שיניים בזמן אימון או פעילות ספורטיבית אחרת עשוי להפחית מאד את הסיכון לפציעה באזורי הפה והשיניים. עם זאת, המחקר גילה כי הגידול בשימוש במגני שיניים ופה לא הצליח להדביק את הגידול בפעילות הספורטיבית. מסקנות המחקר היו שיש לעודד יותר שימוש במגני פה ושיניים אצל כל מי שמבצע פעילות ספורטיבית, בכל הגילאים, כדי למנוע באופן משמעותי סיכון לפציעה דנטלית.

מחקר אחר (Ranalli DN. Prevention of sports-related traumatic dental injuries. Dental Clinics of North America. 2000 Jan;44(1):35-51, v-vi.) מצא אף הוא ששימוש בציוד הגנה מותאם-אישית יכול למנוע רבות מפציעות הפה הטראומטיות הקשורות לספורט, והמליץ על המשך פיתוח ציוד הגנה מתקדם כדי להגדיל את הסיכוי למניעת פציעה.

ציוד ההגנה מגן לא רק על השיניים, הלשון והלסת שלנו, אלא גם על אזורים קרובים, כגון לחיים, שפתיים, חניכיים, ונמצא כי הצליח למנוע אפילו פגיעות ראש וצוואר, זעזועי מח ושברים. במקרים בהם הפגיעה לא נמנעה לגמרי על ידי ציוד ההגנה, הוא עדיין הצליח להפחית מאד את חומרתה, עובדה שהגדילה את הסיכוי להחלמה מלאה ללא סיבוכים בהמשך (Saini R. Sports dentistry. Natl J Maxillofac Surg. 2011;2(2):129-131.).

אם כך, מדוע רובנו עדיין אינו עושה שימוש בציוד הגנה כשאנחנו מתאמנים או משתתפים במשחק ספורטיבי? הסיבה העיקרית היא, כאמור, שרובנו לא מודעים ולא חושבים על כך. אחת הסיבות לכך היא שאין די חשיפה לחשיבות השימוש בציוד כזה בכלי התקשורת, פרסומות, מדיה חברתית וערוצי מידע אחרים. סיבה נוספת, מדאיגה לא פחות, היא העובדה שרבים רואים את השימוש בציוד ההגנה כ"לא מגניב", וכפוגע במראה החיצוני שלהם. לאנשים רבים העוסקים בספורט גורם זה הוא בעל חשיבות רבה, וזה לגיטימי. אך חישבו כיצד תיראו אם חלילה תיגרם לכם פציעה שתפגע במראה האסתטי של הפה או הפנים שלכם, תותיר צלקת או עיוות אחר נראה לעין. לכן גם אם השיקול האסתטי הוא בעדיפות עליונה מבחינתכם, עדיף להשתמש בציוד הגנה שישמור על מראה פה אסתטי ובריא.

מה עושים אם נפצעים בזמן פעילות ספורטיבית?

בכל מקרה של פגיעה באזור הפה בזמן אימון או משחק ספורטיבי יש לפנות לבדיקה מיידית אצל רופא השיניים – אין לנו את היכולת והמכשור לוודא בעצמנו שלא נגרמה פגיעה פנימית שאת תוצאותיה נרגיש מאוחר יותר, כשכבר לא ניתן יהיה לתקן ולטפל. רופא השיניים יוכל לאבחן האם נגרמה פציעה קלה בלבד שאינה דורשת טיפול מיוחד, או שישנה פציעה נסתרת נוספת המצריכה התייחסות. אל תידחו את הפנייה לרופא – לעיתים קרובות טיפול מיידי יכול להציל שן, בעוד שזמן קצר אחר כך הדבר כבר אינו אפשרי.

 

תוכלו לפנות לפרופ' איתן מיזיריצקי בשאלות נוספות בנושא דרך אתר מרכז המומחים לרפואת שיניים בתל אביב.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *